Hulp of advies nodig?

Onze klantenservice staat voor u klaar. Voor vragen over onze producten of uw bestelling kunt u altijd bij ons terecht.

Algemene voorwaarden

 Algemene leverings voorwaarden Hooymans BV

Startkabels.nl is onderdeel van Hooymans BV. Alle aankopen, contact en
services worden door de entiteit Hooymans BV afgehandeld. Startkabels.nl is
enkel een platform en is geen zelfstandige entiteit.  

I ALGEMENE BEPALINGEN 

Artikel 1 Werkingssfeer en definities 

  1. Deze
    algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle (rechts)handelingen van Hooymans
    BV, zoals aanbiedingen, overeenkomsten of aanvaardingen van opdrachten in
    het kader van (raam)overeenkomsten, en prevaleren óók boven de algemene
    voorwaarden van de klant indien Hooymans BV de toepasselijkheid daarvan
    niet uitdrukkelijk heeft afgewezen. Een verwijzing door de klant naar
    eigen inkoop-, aanbestedings- of andere voorwaarden wordt door Hooymans BV
    niet aanvaard.
  2. Naast en
    in aanvulling op het bepaalde in lid 1 zijn deze algemene voorwaarden van
    toepassing indien de klant de gelding ervan in eerdere overeenkomsten met Hooymans
    BV heeft aanvaard.
  3. De klant
    aanvaardt de gelding van deze algemene voorwaarden op alle toekomstige
    transacties met Hooymans BV.
  4. Aan de
    volgende in deze algemene voorwaarden met een hoofdletter gebezigde
    woorden wordt de bijbehorende betekenis toegekend:
    a) Overeenkomst: de overeenkomst tussen klant en technisch aannemer waarop
    deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
    b) Werkzaamheden: het geheel van ontwerp-, installatie- en
    onderhoudswerkzaamheden – met inbegrip van de levering van goederen en
    diensten – dat Hooymans BV moet verrichten om te bewerkstelligen dat de
    technische installatie bij de oplevering en, indien overeengekomen
    gedurende de onderhoudsperiode, aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende
    eisen beantwoordt.

Artikel 2 Aanbieding

  1. De
    aanbieding van Hooymans BV is vrijblijvend: hij kan zijn aanbieding nog
    vlak na ontvangst van de aanvaarding daarvan herroepen tenzij die
    aanbieding een termijn voor aanvaarding bevat en de termijn nog niet is
    verstreken.
  2. De inhoud
    van alle aanbiedingsdocumenten, zoals tekeningen, beschrijvingen of
    specificaties, is zo nauwkeurig mogelijk, doch is niet bindend.
  3. De klant
    dient de informatie uit de aanbiedingsdocumenten vertrouwelijk te
    behandelen en mag deze niet voor eigen gebruik of gebruik door derden
    aanwenden of aan derden bekend maken. Het bepaalde in lid 20 van artikel 4
    van deze voorwaarden is van overeenkomstige toepassing.
  4. Indien op
    basis van de aanbiedingsdocumenten geen Overeenkomst tot stand komt,
    dienen al deze documenten op eerste verzoek van Hooymans BV terstond door
    de klant en voor zijn rekening en risico te worden geretourneerd aan het
    adres van Hooymans BV.
  5. Indien op
    basis van een aanbieding van Hooymans BV geen Overeenkomst tot stand komt
    heeft Hooymans BV ten laste van de klant recht op een redelijke vergoeding
    van de aan zijn prijsaanbieding verbonden kosten, zoals de kosten van
    ontwerpen of begroten, conform artikel 7:405 van het Nederlands Burgerlijk
    Wetboek. Betaling van de verschuldigde aanbiedingskosten vindt plaats
    binnen 2 weken na de datum van de betreffende factuur.
  6. Alle op maat gemaakte bestellingen die worden geplaats bij Hooymans BV, ook wel Startkabels.nl, kunnen niet worden geretourneerd. 
  7. Kosten die voortvloeien uit het retourneren van standaard, dus wel retourbare producten, komen ter kosten van de klant. Restitutie vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van de retourzending mits het retourformulier is ingevuld en alle producten nog aan de retourvoorwaarden voldoen.

 

Artikel 3 Verplichtingen van Hooymans BV 

  1. Tenzij in
    de Overeenkomst iets anders is bepaald, dient Hooymans BV verzekeringen
    aan te gaan, een en ander voor zover dit naar de aard en omvang van de
    Werkzaamheden en volgens de conventies in de branche nodig en gebruikelijk
    is, onverminderd het bepaalde in artikel 5 lid 1 en 2. In de verzekeringen
    van Hooymans BV zijn de klant, diens gemachtigde en/of andere door de
    klant ingeschakelde derden niet als medeverzekerde opgenomen.
  2. Hooymans
    BV zorgt er voor dat de klant tijdig desgevraagd schriftelijk bewijs van
    het bestaan en de inhoud van de in lid 1 bedoelde verzekeringen ontvangt.
  3. Hooymans
    BV is verplicht de klant te waarschuwen indien de door of namens de klant
    vervaardigde vraagspecificatie, of opdracht, of overeenkomst, of de
    informatie, gegevens of goederen die de klant ter beschikking stelt of de
    wijzigingen die de klant opdraagt klaarblijkelijk zodanige fouten bevatten
    of gebreken vertonen, dat hij in strijd met de eisen van redelijkheid en
    billijkheid zou handelen als hij zonder waarschuwing bij het verrichten
    van Werkzaamheden daarop zou voortbouwen.
  4. Hooymans
    BV is evenwel niet verder gehouden dan een globale toetsing van door of
    vanwege de klant verstrekte informatie, ontwerpen, tekeningen,
    berekeningen en bestekken aan de normen van het installatievak. De
    controle door Hooymans BV van door de klant te leveren goederen zal niet
    meer omvatten dan een visuele inspectie op uitwendige schade voor zover
    dat bij verpakte goederen redelijkerwijs mogelijk is, controle van nummers
    en afmetingen en voor zover mogelijk, de verificatie van de paklijsten.
  5. Hooymans
    BV zal zich naar beste vermogen inspannen om de Werkzaamheden uit te
    voeren; de reikwijdte van zijn verplichtingen is echter mede afhankelijk
    van de mate van inbreng en invloed van de klant c.q. van de door of namens
    de klant ingeschakelde derde(n).
  6. Hooymans
    BV is verplicht datgene te doen wat naar de aard van de Overeenkomst door
    de wet, de eisen van redelijkheid en billijkheid of het gebruik wordt
    gevorderd.
  7. Hooymans
    BV zorgt er voor, dat hij op de hoogte is van de voor de Werkzaamheden van
    belang zijnde wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege,
    alsmede van de voorschriften van bijzondere aard, zoals technische of
    industriële normen.
  8. Hooymans
    BV is verplicht de Werkzaamheden zodanig te verrichten dat de installatie
    voldoet aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende eisen. De hier bedoelde
    eisen omvatten eisen die voortvloeien uit het normale gebruik waarvoor de
    installatie bestemd is, alsmede de eisen die voortvloeien uit het
    bijzondere gebruik dat van de installatie zal worden gemaakt, doch
    uitsluitend voor zover die laatste eisen in de Overeenkomst schriftelijk
    zijn vastgelegd.
  9. Hooymans
    BV zal de klant desgevraagd op elk redelijk tijdstip informeren over de
    uitvoering van de Werkzaamheden en deze op een nader overeengekomen
    tijdstip toegang verlenen tot de plaatsen waar die worden verricht. Indien
    dat is overeengekomen, toont Hooymans BV met een keuringsplan, protocol,
    logboek, rapport of verslag aan, dat zijn Werkzaamheden en resultaten van
    Werkzaamheden voldoen aan de eisen die voortvloeien uit de Overeenkomst.
  10. Hooymans
    BV zal schade aan de installatie of enig deel daarvan die tijdens en door
    of in verband met de uitvoering van de Werkzaamheden voor de oplevering is
    ontstaan voor eigen rekening herstellen, tenzij deze schade niet door hem
    is veroorzaakt of het anderszins onredelijk is dat deze schade voor zijn
    rekening komt, onverminderd de aansprakelijkheid van partijen krachtens de
    Overeenkomst of de wet. De klant kan door middel van een wijziging
    krachtens artikel 13 Hooymans BV opdragen om schade aan de installatie te
    herstellen, die niet voor rekening van Hooymans BV komt.
  11. Hooymans
    BV verstrekt naar beste vermogen en tijdig desgevraagd alle rechten uit
    garanties die hem door zelfstandige hulppersonen worden verstrekt met
    betrekking tot de installatie of delen daarvan.
  12. Hooymans
    BV zorgt er voor, dat de klant tijdig desgevraagd informatie ontvangt over
    de in zijn aanbieding gehanteerde verhouding tussen loon en materiaal en
    zijn betaalgedrag in het kader van de wet ketenaansprakelijkheid en
    verleggingsregeling omzetbelasting.
  13. Hooymans
    BV geeft naar beste vermogen en tijdig desgevraagd instructies voor het
    in- en uitbedrijf stellen en bedrijfsvaardig houden van de installatie.
  14. Hooymans
    BV is verplicht om alle gegevens van de klant vertrouwelijk te behandelen,
    voor zover deze gegevens als zijnde vertrouwelijk aan Hooymans BV bekend
    zijn gemaakt, en er voor te zorgen dat zijn personeel die
    vertrouwelijkheid respecteert.

 

Artikel 4 Verplichtingen van de klant 

  1. De klant
    zorgt er voor, dat Hooymans BV tijdig beschikt over alle (technische)
    informatie, gegevens, beslissingen en wijzigingen die noodzakelijk zijn om
    Hooymans BV in staat te stellen de Werkzaamheden conform de Overeenkomst
    te realiseren. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid en
    volledigheid van deze informatie, gegevens, beslissingen en wijzigingen.
  2. De klant
    zorgt er voor, dat Hooymans BV tijdig over alle goederen beschikt waarvan
    in de Overeenkomst uitdrukkelijk is bepaald dat die door of namens de
    klant ter beschikking zullen worden gesteld. De klant is er voor
    verantwoordelijk indien deze goederen niet deugdelijk of ongeschikt zijn.
  3. De klant
    vrijwaart Hooymans BV voor aanspraken van derden in verband met de in lid
    1 en 2 bedoelde informatie, gegevens, beslissingen, wijzigingen en
    goederen.
  4. De klant
    zorgt er voor, dat Hooymans BV tijdig beschikt over de vergunningen,
    ontheffingen, beschikkingen of toestemmingen die noodzakelijk zijn voor de
    opzet van de Werkzaamheden of het gebruik van de installatie en waarvan is
    overeengekomen dat die door of namens hem ter beschikking zullen worden
    gesteld. Bij het verkrijgen hiervan zal Hooymans BV naar vermogen de klant
    de noodzakelijke medewerking verlenen. Indien de klant in de nakoming van
    deze verplichting tekortschiet, kan Hooymans BV de Overeenkomst krachtens
    artikel 11 lid 5 ontbinden en aanspraak maken op schadevergoeding.
  5. De klant
    zorgt tijdig voor de kosteloze beschikking over en vrije toegang tot het
    terrein, het gebouw en de locatie waarop of waarin de Werkzaamheden moeten
    worden verricht, voor schone, veilige en gezonde omstandigheden, alsmede
    geschikte bergruimte aldaar.
  6. De klant
    is verantwoordelijk voor de toestand van de gebouwen/locaties waar en de
    installaties of delen daarvan rondom, waaronder, waarin of waarboven de
    Werkzaamheden worden verricht, alsmede voor de omstandigheden die de
    uitvoering van de Werkzaamheden verhinderen of ernstig belemmeren. De
    klant is verplicht Hooymans BV en diens personeel tijdig voor gevaarlijke
    situaties te waarschuwen.
  7. De klant
    zorgt er voor dat op de locaties waar de Werkzaamheden worden verricht Hooymans
    BV tijdig, kosteloos en met leveringsgarantie kan beschikken over de
    benodigde (nuts)voorzieningen, zoals elektriciteit, (drink)water, gas,
    perslucht, telecom of rioleringsaansluiting.
  8. De klant
    is verantwoordelijk voor de aansluiting van de installatie op de openbare
    netwerken. Hooymans BV zal naar beste vermogen de klant de medewerking
    verlenen die noodzakelijk is voor het aanvragen van deze aansluiting.
  9. De klant
    zorgt tijdig voor informatie over de aard en inhoud van de werkzaamheden
    van nevenaannemers en andere derden die door hem worden ingeschakeld, het
    voorziene tijdstip waarop zij worden verricht, alsmede de coördinatie
    daarvan, zodat Hooymans BV in zijn aanbieding met deze informatie rekening
    kan houden. Uitsluitend de klant is verantwoordelijk voor de coördinatie
    van deze werkzaamheden, voor zover niet iets anders is overeengekomen.
  10. De klant
    is verantwoordelijk voor de vertraging en/of kosten die hun oorzaak vinden
    in de werkzaamheden van nevenaannemers en die niet aan Hooymans BV kan
    worden toegerekend. Schade die door de werkzaamheden van nevenaannemers
    aan de installatie ontstaat, komt voor rekening van de klant.
  11. De klant
    is verplicht Hooymans BV schriftelijk en binnen bekwame tijd te
    waarschuwen, indien hij een tekortkoming van Hooymans BV daadwerkelijk
    heeft opgemerkt of zich daarvan bewust moet zijn geweest.
  12. De klant
    is aansprakelijk voor de (bodem)verontreinigingen, milieubelastende
    stoffen en/of bacteriën die tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden
    worden aangetroffen, zoals asbest of legionella. De klant kan Hooymans BV
    opdragen om de aangetroffen verontreinigingen, stoffen en/of bacteriën te
    verwijderen door middel van een wijziging krachtens artikel 13. Ongeacht
    of Hooymans BV deze opdracht uitvoert, heeft hij recht op
    termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.
  13. De klant
    is verantwoordelijk voor de goederen die hij heeft voorgeschreven of van
    een voorgeschreven leverancier moeten worden betrokken, alsmede voor hun
    niet of niet tijdige levering.
  14. De klant
    is verantwoordelijk voor hulppersonen, zoals onderaannemers of
    leveranciers die hij heeft voorgeschreven. Hooymans BV is niet verplicht
    om deze zelfstandige hulppersonen te contracteren, indien de klant de
    contractsvoorwaarden van deze hulppersonen niet wenst te accepteren.
    Indien de voorgeschreven hulppersoon niet, niet tijdig of niet deugdelijk
    presteert, heeft Hooymans BV recht op termijnverlenging en/of
    kostenvergoeding krachtens artikel 12.
  15. De klant
    is buiten de werktijden van Hooymans BV verantwoordelijk voor de goederen
    en eigendommen van Hooymans BV, zoals materialen, werktuigen of
    gereedschappen, die op het werk zijn aangevoerd.
  16. De klant
    is verantwoordelijk voor de vertragingen en/of kosten als gevolg van de
    naleving van wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege,
    alsmede van voorschriften van bijzondere aard, zoals technische en
    industriële normen, die na de aanbieding worden gewijzigd of in werking
    treden.
  17. Het is de
    klant niet toegestaan om Hooymans BV, zijn personeel of diens hulppersonen
    aanwijzingen te geven die niet in verband staan met de Werkzaamheden of
    strijdig zijn met de aard van de Overeenkomst. De klant dient de
    Werkzaamheden van Hooymans BV zo weinig mogelijk te verstoren.
  18. De klant
    staat Hooymans BV toe om op schuttingen en afrasteringen, die dienen ter
    afsluiting van het gebouw of de plaatsen waar de Werkzaamheden worden
    verricht, alsmede elders op het werkterrein aanduidingen van zijn naam en
    bedrijf of reclame aan te brengen.
  19. De klant
    is verplicht om zowel alle goederen van Hooymans BV als de goederen van
    hemzelf die op grond van de Overeenkomst moeten worden afgeleverd in
    ontvangst te nemen zodra deze hem ter beschikking zijn gesteld.
  20. De klant
    is verplicht alle (bedrijfs)gegevens van Hooymans BV dan wel alle in
    verband met de Overeenkomst van Hooymans BV ontvangen informatie
    vertrouwelijk te behandelen. Het is de klant verboden deze gegevens en
    informatie voor eigen gebruik of gebruik door derden aan te wenden of aan
    derden bekend te maken. Bij overtreding van de in dit lid opgenomen
    verplichting verbeurt de klant een onmiddellijk opeisbare en niet voor
    rechterlijke matiging vatbare boete ten belope van € 100.000,00
    onverminderd het recht van Hooymans BV om schadevergoeding te vorderen.
  21. De klant voldoet de door hem aan Hooymans BV verschuldigde bedragen
    volgens de overeengekomen betalingsregeling ook wanneer de klant recht
    heeft op schadevergoeding krachtens artikel 16.

Artikel 5 Verzekering van de klant 

  1. De klant
    is verplicht een gebruikelijke CAR-verzekering of daarmee gelijk te
    stellen gebruikelijke verzekering(en) aan te gaan en in stand te houden
    waarin Hooymans BV (met inbegrip van de door Hooymans BV voor de
    uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen onderaannemers en
    hulppersoneel) als medeverzekerde is opgenomen indien de Werkzaamheden van
    Hooymans BV dienen ter uitoefening van het bedrijf van de klant, tenzij
    schriftelijk iets anders is overeengekomen.
  2. De klant
    is verplicht – bij export van zijn producten en installaties, die mede
    bestaan uit door Hooymans BV ontwikkelde en/of geleverde goederen, naar de
    VS en Canada of gebieden waarop het recht van deze landen van toepassing
    is – het voornemen van export tijdig aan Hooymans BV te melden en de
    gebruikelijke aansprakelijkheidsverzekeringen aan te gaan en in stand te
    houden, mede ten behoeve van alle bij de ontwikkeling, vervaardiging of
     totstandkoming van deze producten en installaties betrokken
    partijen. De klant zal deze verzekeringen niet opzeggen of wijzigen zonder
    voorafgaande schriftelijke toestemming van Hooymans BV.
  3. De klant
    zorgt er voor dat Hooymans BV zo spoedig mogelijk schriftelijk bewijs
    ontvangt van het bestaan en de inhoud van de in lid 1 en 2 bedoelde
    verzekeringen.

 Artikel 6 Verbod overname personeel en gedetacheerden

 

  1. Het is de
    klant, gedurende de looptijd van de Overeenkomst tot één jaar na
    beëindiging daarvan, niet toegestaan om medewerkers van Hooymans BV die
    bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken zijn geweest in dienst te
    nemen, dan wel anderszins voor zich te laten werken.
  2. Het is de
    klant in geval van detachering niet toegestaan deze gedetacheerde personen
    gedurende de looptijd van de detachering tot één jaar direct na het einde
    van de detachering in dienst te nemen, dan wel anderszins voor zich te
    laten werken.
  3. De klant
    verbeurt een onmiddellijk opeisbare en niet voor rechterlijke matiging
    vatbare boete ten belope van 3 bruto jaarsalarissen van de desbetreffende
    medewerker bij overtreding van de in lid 1 en 2 genoemde verplichting.

 

Artikel 7 Eigendomsvoorbehoud 

  1. Alle voor
    de Werkzaamheden bestemde goederen, zoals materialen of onderdelen, worden
    eigendom van de klant nadat deze aan ál zijn financiële verplichtingen uit
    de Overeenkomt heeft voldaan, met inbegrip van hetgeen de klant wegens
    zijn tekortschieten in zijn verplichtingen verschuldigd mocht worden.

 Artikel 8 Termijnen 

  1. Hooymans
    BV kan niet eerder gehouden worden om met de uitvoering van zijn
    Werkzaamheden aan te vangen, dan nadat alle daarvoor noodzakelijke
    informatie, gegevens of goederen, zoals die genoemd in artikel 4 en 5, in
    zijn bezit zijn en hij de overeengekomen termijnbetaling heeft ontvangen.
    Hij is bevoegd eerder aan te vangen en/of op te leveren, tenzij in de
    Overeenkomst iets anders is bepaald.
  2. Tenzij
    uitdrukkelijk iets anders is overeengekomen zijn termijnen naar beste
    weten vastgesteld en zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen. De
    enkele overschrijding van een genoemde termijn brengt Hooymans BV niet in
    verzuim. Indien overschrijding dreigt zullen technisch aannemer en klant
    zo spoedig mogelijk in overleg treden.

 Artikel 9 Toetsing, aanvaarding en oplevering 

  1. De klant
    is bevoegd om via controles, beproevingen of tests te toetsen of de
    Werkzaamheden en resultaten van Werkzaamheden voldoen aan de eisen die
    voortvloeien uit de Overeenkomst.
  2. Toetsing
    door of namens de klant geschiedt, na overleg met Hooymans BV, tenzij iets
    anders is overeengekomen, voor rekening en risico van de klant. Hooymans
    BV zal de klant binnen redelijke grenzen hierbij de noodzakelijke
    medewerking verlenen.
  3. De klant
    dient bij het uitoefenen van zijn toetsingsbevoegdheid de Werkzaamheden zo
    weinig mogelijk te verstoren. Hij is verantwoordelijk voor de vertraging
    en/of kosten die als gevolg daarvan ontstaan en die niet aan Hooymans BV
    kunnen worden toegerekend. Schade die door de toetsing aan de installatie
    ontstaat, komt voor rekening van de klant.
  4. Zodra Hooymans
    BV te kennen heeft gegeven dat de resultaten van de Werkzaamheden gereed
    zijn voor aanvaarding en de klant deze niet binnen de door Hooymans BV
    gestelde termijn keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt dan wel
    onder aanwijzing van de gebreken weigert, worden de resultaten van de
    Werkzaamheden geacht stilzwijgend te zijn aanvaard.
  5. Kleine
    gebreken die vóór een nog volgende betalingstermijn kunnen worden
    hersteld, mogen geen reden tot weigering zijn, mits zij de ingebruikneming
    van de installatie niet in de weg staan.
  6. Na de
    aanvaarding worden de resultaten van de Werkzaamheden als opgeleverd
    beschouwd. Hooymans BV is bevoegd de oplevering te verdelen in een aantal
    deelopleveringen.
  7. Worden de
    resultaten van de Werkzaamheden door de klant (stilzwijgend) aanvaard, dan
    wordt als het tijdstip van aanvaarding aangemerkt de dag van de in lid 4
    bedoelde kennisgeving.
  8. Op
    verzoek van de klant kan de aanvaarding van de resultaten van de
    Werkzaamheden ook zonder de kennisgeving krachtens lid 4 plaatsvinden.
    Hiertoe deelt de klant Hooymans BV schriftelijk mee de Werkzaamheden als
    aanvaard te beschouwen. De datum van verzending van deze mededeling geldt
    als het tijdstip van aanvaarding.

 Artikel 10 Vervroegde ingebruikneming 

  1. Indien de
    klant de installatie of delen daarvan in gebruik wenst te nemen vóór de
    geplande oplevering, volgen partijen de in artikel 13 (wijzigingen)
    vastgelegde procedure. De klant dient vóór de datum van deze vervroegde
    ingebruikneming de Werkzaamheden met betrekking tot de installatie of
    delen daarvan die hij eerder in gebruik wenst te nemen goed te keuren en
    voor voltooid te ondertekenen. Indien klant dit achterwege laat en de
    installatie niettemin in gebruik neemt, wordt de installatie geacht te zijn
    goedgekeurd en voltooid.
  2. Met
    betrekking tot artikel 16 (aansprakelijkheid) zal een dergelijke
    ingebruikneming als oplevering worden beschouwd. Schade die bij
    ingebruikneming als bedoeld in lid 1 van dit artikel aan de installatie
    ontstaat, komt voor rekening van de klant.

 Artikel 11 Schorsing, ontbinding en opzegging 

  1. De klant
    is bevoegd de Werkzaamheden te schorsen. Hij is verplicht dit schriftelijk
    en onder vermelding van de gronden mee te delen en met bekwame spoed met Hooymans
    BV in overleg te treden omtrent de gevolgen.
  2. Indien Hooymans
    BV ten gevolge van de schorsing gepaste voorzieningen of maatregelen moet
    treffen, heeft hij recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding
    krachtens artikel 12.
  3. Worden de
    Werkzaamheden of enig deel daarvan geschorst of vertraagd en is dit Hooymans
    BV niet toe te rekenen, dan is de klant verplicht om, berekend naar de
    stand van de Werkzaamheden, aan Hooymans BV alle verrichte Werkzaamheden
    te vergoeden, alsmede alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten,
    voortvloeiend uit verplichtingen die Hooymans BV reeds is aangegaan met
    het oog op de verdere vervulling van de Overeenkomst, berekend vanaf het
    moment van het intreden van de schorsing of vertraging.
  4. Als de
    Werkzaamheden gedurende meer dan twee maanden zijn geschorst of vertraagd,
    is Hooymans BV bevoegd de Overeenkomst te ontbinden.
  5. Indien de
    klant surséance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement
    is verklaard of in de nakoming van de Overeenkomst is tekortgeschoten, is Hooymans
    BV gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.
  6. De klant
    is te allen tijde bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te
    zeggen.
  7. In de
    gevallen bedoeld in de leden 4 t/m 6 is de klant verplicht om de vaste
    prijs die in de Overeenkomst is vastgelegd te betalen, verminderd met de
    besparingen die voor Hooymans BV uit de opzegging voortvloeien. Indien de
    prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijke door Hooymans BV te maken
    kosten, wordt de door de klant verschuldigde prijs berekend op grondslag
    van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die Hooymans BV
    bij volledige uitvoering van de Werkzaamheden zou hebben gemaakt.
  8. De klant
    is tevens verplicht de schade die Hooymans BV lijdt te vergoeden
    onverminderd de gehoudenheid van Hooymans BV die schade zoveel mogelijk te
    beperken, tenzij de schade het gevolg is van een tekortkoming die de klant
    niet kan worden toegerekend.

 Artikel 12 Termijnverlenging en/of kostenvergoeding 

  1. Behoudens
    het bepaalde in artikel 13 heeft Hooymans BV uitsluitend recht op
    termijnverlenging en/of kostenvergoeding indien:
    a) deze voorwaarden daar uitdrukkelijk in voorzien en onder de voorwaarde
    dat de vertraging en/of kosten hun oorzaak vinden in een omstandigheid die
    niet aan Hooymans BV kan worden toegerekend, of
    b) deze hun oorzaak vinden in een omstandigheid waarvoor de klant
    verantwoordelijk is en waartegen Hooymans BV niet behoefde te waarschuwen
    gelet op diens in artikel 3 lid 3 genoemde verplichting, of
    c) zich een onvoorziene omstandigheid voordoet van dien aard dat de klant
    naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet mag verwachten dat de
    Overeenkomst ongewijzigd in stand blijft.
  2. Als Hooymans
    BV van mening is dat hij recht heeft op termijnverlenging en/of
    kostenvergoeding, deelt hij dat de klant met bekwame spoed schriftelijk en
    gemotiveerd mee. Daarbij vermeldt hij alle directe en indirecte kosten,
    alsmede een redelijke opslag voor algemene kosten, winst en risico. Voorts
    vermeldt hij de gevolgen ten aanzien van de planning.

 

 

Artikel 13 Wijzigingen (meer en minder
werk) 

  1. De klant
    is bevoegd om wijzigingen in de Overeenkomst, Werkzaamheden, resultaten
    van Werkzaamheden, opdrachten, het werkplan en inspectieplan aan Hooymans
    BV op te dragen.
  2. Hooymans
    BV is niet verplicht een opgedragen wijziging uit te voeren indien de
    wijziging:
    a) niet schriftelijk is opgedragen, of
    b) tot een onaanvaardbare verstoring van de Werkzaamheden zou leiden, of
    c) zijn kennis en/of bekwaamheden en/of capaciteiten te boven gaat, of
    d) niet in zijn belang zou zijn, of
    e) indien partijen niet tot overeenstemming komen over de financiële
    gevolgen en de consequenties ten aanzien van de planning en het werkplan.
  3. Als Hooymans
    BV bereid is de wijziging uit te voeren, dan stuurt hij de klant een
    schriftelijke prijsaanbieding met de volgende gegevens:

a)      het saldo, gevormd door alle
directe en indirecte kosten, winst en risico, verband houdende met de
wijziging, verminderd met de eventuele besparingen als gevolg van de uitvoering
van de wijziging, en

b)      de aanpassing van de
Werkzaamheden, planning en werkplan, en

c)      de aanpassing van de
termijnstaat of betalingscondities.

  1. Hooymans
    BV heeft recht op een redelijke vergoeding van de kosten verbonden aan de
    in lid 3 bedoelde prijsaanbieding, ongeacht de vraag of partijen het over
    die prijsaanbieding eens worden.
  2. Hooymans
    BV is bevoegd om voorstellen tot wijziging aan de klant voor te leggen
    indien hij daartoe aanleiding ziet en vooropgesteld dat de Werkzaamheden
    en resultaten van Werkzaamheden aan de Overeenkomst zullen beantwoorden.
  3. De klant
    kan de in lid 5 bedoelde voorstellen tot wijziging, hetzij zonder opgaaf
    van redenen weigeren te accepteren, hetzij accepteren. In het laatste
    geval volgen partijen de in dit artikel vastgelegde procedure.
  4. Indien de
    procedure in verband met de wijzigingen wordt vertraagd door een
    omstandigheid die niet aan Hooymans BV kan worden toegerekend, dan heeft
    deze recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel
    12.
  5. Het
    ontbreken van een schriftelijke opdracht met betrekking tot de wijziging
    laat de aanspraken van Hooymans BV op betaling onverlet.

 Artikel 14 Prijs en betaling 

  1. In de
    tussen partijen overeengekomen bedragen en in de in deze algemene
    voorwaarden genoemde bedragen is de omzetbelasting niet begrepen. De klant
    vergoedt de door Hooymans BV in het kader van de Overeenkomst
    verschuldigde omzetbelasting.
  2. Alle
    prijzen en tarieven zijn gebaseerd op een normale werkweek van maandag tot
    en met vrijdag. Alle Werkzaamheden die worden verricht buiten de normale
    arbeidstijden per kalenderdag worden verrekend tegen de in de Overeenkomst
    vastgelegde tarieven en toeslagen, uitgaande van de normale werktijden van
    Hooymans BV. Alle wachturen resp. uitvaluren voor personeel resp.
    materieel van Hooymans BV veroorzaakt door de klant worden verrekend op
    basis van de in de Overeenkomst vastgelegde tarieven.
  3. De
    verrekening van wijzigingen van lonen, sociale lasten, prijzen, huren en
    vrachten vindt plaats conform de risicoregeling installatietechniek,
    tenzij iets anders is overeengekomen.
  4. Partijen
    komen een betalingsschema in termijnen overeen. Hooymans BV is gerechtigd
    om de factuur voor de eindafrekening in te dienen zodra de resultaten van
    de Werkzaamheden zijn opgeleverd, dan wel op de dag waarop de Overeenkomst
    krachtens artikel 11 is opgezegd of ontbonden. Indiening van deze factuur
    impliceert geen afstand van recht op verdere aanspraken van Hooymans BV in
    het kader van de Overeenkomst.
  5. Betaling
    vindt plaats zonder inhoudingen of verrekening, voor zover niet anders is
    overeengekomen, binnen 2 weken na de datum van de betreffende factuur.
  6. De klant
    is in geen geval gerechtigd om voor of namens Hooymans BV betalingen te
    doen aan diens zelfstandige hulppersonen.
  7. Een
    betaling strekt in de eerste plaats in mindering op alle verschuldigde
    kosten en rente en tenslotte in mindering op opeisbare facturen die het
    langst openstaan, zelfs al vermeldt de klant dat de betaling betrekking
    heeft op latere facturen.
  8. Hooymans
    BV kan zijn recht op betaling geheel of gedeeltelijk overdragen (cederen)
    of in pand geven.

 Artikel 15 In gebreke blijven van de klant 

  1. Indien de
    klant aan een keuring of aanvaarding van de Werkzaamheden niet tijdig
    meewerkt of een verschuldigde betaling niet tijdig verricht, heeft Hooymans
    BV aanspraak op vergoeding van rente tegen het wettelijk rentepercentage
    conform artikel 6:119a van het Nederlands Burgerlijk Wetboek met ingang
    van de dag, waarop de medewerking had moeten worden verleend of de
    betaling uiterlijk had behoren te geschieden. In dat geval is Hooymans BV
    tevens bevoegd om de Werkzaamheden te schorsen.
  2. Vindt de
    medewerking of betaling niet plaats binnen een maand na de dag waarop dit
    uiterlijk had behoren plaats te vinden, dan kan Hooymans BV aanspraak
    maken op vergoeding van rente tegen het wettelijk rentepercentage verhoogd
    met twee procent met ingang van de dag waarop deze maand is verstreken,
    een en ander zonder aanmaning door Hooymans BV. In dat geval is Hooymans
    BV tevens bevoegd om de Overeenkomst te ontbinden krachtens artikel 11.
  3. Als Hooymans
    BV vermoedt dat de klant de op hem rustende verplichtingen niet nakomt of
    niet zal nakomen, is Hooymans BV gerechtigd om van de klant en voor diens
    rekening en risico genoegzame zekerheid te verlangen, zoals een
    bankgarantie. Indien de klant in gebreke blijft met het stellen van de
    verlangde zekerheid, is Hooymans BV bevoegd de Werkzaamheden te schorsen
    of de Overeenkomst te ontbinden krachtens artikel 11.
  4. Ingeval
    de klant de op hem rustende verplichting om goederen tijdig op de
    overeengekomen plaats van aflevering af te nemen niet nakomt of niet zal
    nakomen, is Hooymans BV bevoegd om deze goederen voor rekening en risico
    van de klant op te slaan of op een geschikte wijze te verkopen en het hem
    verschuldigde op de opbrengst te verhalen, mits hij de klant heeft
    aangemaand om de goederen alsnog binnen 5 werkdagen af te nemen. Hooymans
    BV is bevoegd het aan de klant uit te keren overschot te voldoen door
    verrekening, ook gedurende diens surséance of faillissement.
  5. Alle
    werkelijk door Hooymans BV gemaakte kosten om tot voldoening van
    verschuldigde facturen te geraken, zowel gerechtelijke als
    buitengerechtelijke kosten, komen voor rekening van de klant, tenzij Hooymans
    BV verkiest om deze kosten forfaitair te bepalen op 15% van het te
    vorderen bedrag.

 Artikel 16 Aansprakelijkheid en garantie 

  1. Na het
    tijdstip van oplevering is Hooymans BV niet meer aansprakelijk voor
    gebreken, tenzij:
    a) die gebreken aan hem zijn toe te rekenen, en bovendien
    b) de klant die gebreken voorafgaande aan de oplevering niet heeft
    opgemerkt, en bovendien
    c) de klant die gebreken op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs
    niet had moeten ontdekken.
  2. Is Hooymans
    BV krachtens het bepaalde in lid 1 aansprakelijk, dan is hij slechts
    gehouden tot vergoeding van de door de klant dientengevolge geleden,
    directe materiële schade.
  3. Tot
    directe materiële schade behoren in geen geval: gevolgschade,
    bedrijfsschade, productieverlies, omzet- of winstderving of
    waardevermindering of verlies van producten evenmin als bedragen die in de
    uitvoeringskosten zouden zijn begrepen als de Werkzaamheden van de aanvang
    af goed zouden zijn uitgevoerd.
  4. Onverminderd
    het in dit artikel bepaalde garandeert Hooymans BV voor eigen rekening de
    gebreken waarvoor hij aansprakelijk is te herstellen of de schade te
    beperken of op te heffen, gedurende de in lid 10 bedoelde termijn. In het
    geval dat de kosten van herstel in geen verhouding staan tot het belang
    van de klant bij herstel in plaats van schadevergoeding en in het geval
    dat de installaties niet in Nederland zijn opgesteld, komt de klant niet
    het recht toe om herstel te vorderen, maar wordt door Hooymans BV een
    schadevergoeding betaald. Door Hooymans BV vervangen onderdelen worden
    zijn eigendom.
  5. Voor
    vergoeding van andere schade dan in dit artikel genoemd, is Hooymans BV
    slechts aansprakelijk indien en voor zover de klant bewijst, dat deze te
    wijten is aan opzet of schuld van Hooymans BV.
  6. Hooymans
    BV is bij Werkzaamheden die dienen ter uitoefening van het bedrijf van de
    klant alleen aansprakelijk voor schaden die niet worden gedekt door de in
    artikel 5 lid 1 bedoelde verzekering(en) en bij Werkzaamheden die
    betrekking hebben op producten en installaties die door de klant naar de
    VS en Canada worden geëxporteerd is Hooymans BV alleen aansprakelijk voor
    schaden die niet worden gedekt door de in artikel 5 lid 2 bedoelde
    verzekeringen, onverminderd het in dit artikel bepaalde.
  7. Indien en
    voor zover de klant enig aan de Overeenkomst verbonden risico heeft
    verzekerd, is hij gehouden eventuele schade onder die verzekering te
    vorderen en Hooymans BV te vrijwaren voor verhaalsaanspraken van de
    verzekeraar.
  8. De omvang
    van de door Hooymans BV te vergoeden schade is beperkt tot het bedrag van
    de in de Overeenkomst vastgelegde prijs of indien bij het sluiten van de
    Overeenkomst geen prijs is bepaald, zoals bij regieovereenkomsten, tot het
    bedrag van de vermoedelijke prijs. Bij onderhoudscontracten met een
    looptijd van meer dan één jaar, wordt de prijs gesteld op het totaal aan
    vergoedingen voor één jaar.
  9. In geen
    geval zal de schadevergoeding echter meer bedragen dan het totaal van de
    bedragen van het eigen risico van de verzekering van Hooymans BV en de
    door de verzekeraar gedane uitkering tot ten hoogste € 1.000.000,00.
  10. Elke
    aansprakelijkheid van Hooymans BV vervalt, voor zover niet iets anders is
    overeengekomen, door verloop van zes maanden vanaf het tijdstip waarop de
    Overeenkomst door oplevering, ontbinding of opzegging is geëindigd.
  11. De
    rechtsvordering uit hoofde van een gebrek is niet ontvankelijk indien de
    klant niet met bekwame spoed nadat hij deze heeft ontdekt of
    redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk en gemotiveerd Hooymans
    BV in gebreke heeft gesteld.
  12. Het
    vorderingsrecht uit hoofde van een gebrek vervalt door verloop van een
    maand na de schriftelijke en gemotiveerde ingebrekestelling.
  13. De
    rechtsvordering uit hoofde van een gebrek waarvoor Hooymans BV krachtens
    lid 1 aansprakelijk is, is niet ontvankelijk indien zij wordt ingesteld,
    voor zover niet iets anders is overeengekomen, later dan zes maanden vanaf
    de dag waarop de Overeenkomst door oplevering, ontbinding of opzegging is
    geëindigd.
  14. Hooymans
    BV is niet aansprakelijk voor vergoeding van schade van de klant of derden
    (mede)veroorzaakt door ter beschikking gestelde persoon/personen als
    bedoeld in artikel 6 lid 2.
  15. De klant
    vrijwaart Hooymans BV tegen alle aanspraken van derden wegens
    (producten)aansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een door de
    klant aan een derde geleverd product of installatie en dat mede bestond
    uit door Hooymans BV ontwikkelde en/of geleverde goederen, behoudens
    indien en voor zover de klant bewijst dat de schade is veroorzaakt door
    die goederen en onverminderd het bepaalde in lid 7 van dit artikel.
  16. Voor
    zover dat niet reeds voortvloeit uit de wet of Overeenkomst is Hooymans BV
    in ieder geval niet aansprakelijk indien een tekortkoming van Hooymans BV
    het gevolg is van:
    * arbeidsongeregeldheden bij derden of onder eigen personeel;
    * tekortschieten van hulppersonen;
    * transportmoeilijkheden;
    * brand en verlies van te verwerken onderdelen;
    * maatregelen van enige binnenlandse, buitenlandse of internationale
    overheid, zoals importverboden of handelsverboden;
    * gewelddadige of gewapende acties;
    * storingen in de energievoorzieningen, in communicatieverbindingen of in
    apparatuur of programmatuur van Hooymans BV of derden.
    Indien zich een omstandigheid als bedoeld in dit lid voordoet, zal Hooymans
    BV – teneinde daaruit voor de klant voortvloeiende nadelige gevolgen te
    beperken – die maatregelen treffen die in redelijkheid van hem gevergd
    kunnen worden.
  17. De klant
    vrijwaart Hooymans BV tegen aanspraken van derden tot vergoeding van
    schade, voor zover deze schade krachtens deze algemene voorwaarden voor
    rekening van de klant blijft.

 Artikel 17 Intellectuele eigendom 

  1. De
    intellectuele en industriële eigendomsrechten op alle aan de klant
    geleverde goederen, gegevens en (technische) informatie blijven berusten
    bij Hooymans BV. Hooymans BV heeft het uitsluitend recht tot
    openbaarmaking, verwezenlijking en verveelvoudiging van deze goederen,
    gegevens en informatie en de klant heeft het uitsluitend gebruiksrecht
    daarvan.
  2. De door Hooymans
    BV aan de klant afgegeven documenten, zoals ontwerpen, tekeningen,
    technische beschrijvingen of bestekken worden eigendom van de klant en
    mogen door hem worden gebruikt met inachtneming van de rechten die
    voortvloeien uit de wetgeving op het gebied van de intellectuele en
    industriële eigendom, nadat de klant aan zijn financiële verplichtingen
    jegens Hooymans BV heeft voldaan.
  3. Het is de
    klant niet toegestaan om de volgens het ontwerp van Hooymans BV
    gerealiseerde installatie geheel of in onderdelen daarvan in herhaling aan
    te leggen, zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Hooymans BV
    en onverminderd het bepaalde in de leden 5 en 6. Hooymans BV is bevoegd
    aan die toestemming voorwaarden te verbinden, waaronder het betalen van
    een vergoeding. Op volgens het ontwerp van Hooymans BV vervaardigde
    goederen is het bepaalde in dit lid van overeenkomstige toepassing.
  4. De klant
    is alléén bevoegd om de installatie volgens het ontwerp van Hooymans BV,
    zonder diens tussenkomst en goedkeuring, door een derde te laten
    realiseren, wanneer de Overeenkomst is ontbonden wegens een tekortkoming
    die aan Hooymans BV kan worden toegerekend. In dat geval is Hooymans BV
    niet aansprakelijk voor gebreken voor zover die zijn terug te voeren op de
    aanleg door of namens de klant.
  5. Het
    gebruiksrecht van de klant met betrekking tot de door Hooymans BV
    ontwikkelde en geleverde programmatuur is niet-exclusief. De klant mag
    deze programmatuur alleen in zijn eigen bedrijf of organisatie gebruiken
    en alleen voor de technische installatie waarvoor het gebruiksrecht is
    verstrekt. Het gebruiksrecht kan betrekking hebben op meerdere
    installaties voor zover dat in de Overeenkomst is vastgelegd.
  6. Het
    gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is de klant verboden om de
    programmatuur en de dragers waarop deze is vastgelegd op welke wijze dan
    ook ter beschikking van een derde te stellen of door een derde te laten
    gebruiken. Het is de klant verboden de programmatuur te verveelvoudigen of
    daarvan kopieën te maken. De klant zal de programmatuur niet wijzigen
    anders dan in het kader van het herstellen van fouten. De broncode van de
    programmatuur en de bij de ontwikkeling ervan voortgebrachte technische informatie
    worden niet aan de klant ter beschikking gesteld, tenzij anders is
    overeengekomen.
  7. Hooymans
    BV is gerechtigd om op zijn naam en voor zijn rekening octrooi aan te
    vragen op vindingen die tijdens en door uitvoering van de Overeenkomst
    zijn ontstaan.
  8. Indien Hooymans
    BV een octrooi als bedoeld in lid 7 verkrijgt, verleent hij om niet aan de
    klant een in beginsel niet overdraagbaar gebruiksrecht op die vinding. Bij
    concrete toepassing van dat gebruiksrecht zal de klant toestemming aan Hooymans
    BV vragen, welke toestemming slechts geweigerd kan worden indien Hooymans
    BV tegenstrijdige belangen met zijn bedrijf kan aantonen.

 Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen 

  1. Op de
    Overeenkomst en op alle overeenkomsten die daaruit voortvloeien is
    Nederlands recht van toepassing.
  2. Elk
    geschil tussen technisch aannemer en klant, zal met uitsluiting van de
    gewone rechter worden beslecht door arbitrage overeenkomstig de statuten
    van de Stichting Raad van Arbitrage voor Metaalnijverheid en – Handel,
    gevestigd te ’s Gravenhage, zoals die luiden drie maanden voor de dag
    waarop de  overeenkomst is gesloten.
  3. In
    afwijking van het voorgaande lid is Hooymans BV bevoegd het geschil te
    laten beslechten door de krachtens de Wet bevoegde (gewone) rechter in het
    arrondissement van de plaats van vestiging van Hooymans BV.
  4. De klant
    is verplicht ter zake van de Overeenkomst in Nederland domicilie te
    kiezen, voor zover hij niet al in Nederland is gevestigd. Bij gebreke van
    een dergelijke domiciliekeuze wordt de klant geacht domicilie te hebben
    gekozen in Den Haag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. BIJZONDERE BEPALINGEN
BETREFFENDE ONDERHOUD

 

De bepalingen in dit hoofdstuk “Onderhoud” zijn naast de Algemene
Bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing indien in een
overeenkomst is vastgelegd, dat Hooymans BV gedurende de onderhoudsperiode
onderhoudswerkzaamheden zal realiseren.

Artikel 19 Werkingssfeer en
definities 

  1. Tenzij
    iets anders is overeengekomen worden Onderhoudswerkzaamheden alleen aan in
    Nederland opgestelde installaties verricht.
  2. Aan de
    volgende in dit hoofdstuk met een hoofdletter gebezigde woorden wordt de
    bijbehorende betekenis toegekend:
    a) Onderhoudswerkzaamheden: alle activiteiten, met inbegrip van de
    levering van goederen, die Hooymans BV moet verrichten om te zorgen dat de
    technische staat van de installatie en de door de installatie te vervullen
    functies gedurende de onderhoudsperiode aan de uit de Overeenkomst
    voortvloeiende eisen beantwoordt.
    b) Storing: een plotselinge onverwachte onderbreking van de prestaties van
    de installatie.

Artikel 20 Uitvoering van de
Werkzaamheden 

  1. Hooymans
    BV spant zich gedurende de onderhoudsperiode naar vermogen in om met
    preventieve Onderhoudswerkzaamheden de kans op het optreden van Storingen
    op een acceptabel niveau te houden en, voor zover overeengekomen, met
    correctieve Onderhoudswerkzaamheden Storingen op te heffen.
  2. Hooymans
    BV is bevoegd de Onderhoudswerkzaamheden op afstand te verrichten door
    middel van een via telecommunicatievoorziening tot stand gebrachte
    verbinding met de installatie.
  3. Hooymans
    BV maakt na het tot stand komen van de Overeenkomst maar vóór aanvang van
    de Werkzaamheden een werkplan met een schematisch overzicht van de
    Onderhoudswerkzaamheden, de volgorde en tijdsperiode (week, maand,
    jaarplanning) waarin deze zullen worden uitgevoerd.
  4. Het
    werkplan is gebaseerd op de beschrijving van de klant van het
    storingsgedrag van de installatie, van alle taken, frequenties van
    uitvoering, materialen, hulpmiddelen en eventueel benodigde vaardigheden,
    alles ten behoeve van de uitvoering van de preventieve
    Onderhoudswerkzaamheden en het beheersbaar maken van de correctieve
    Onderhoudswerkzaamheden.
  5. Het
    werkplan treedt in werking na goedkeuring door de klant. Indien het
    werkplan past in de beschrijving als genoemd in lid 4 kan de klant zijn
    goedkeuring aan het werkplan niet onthouden.
  6. Hooymans
    BV past het werkplan jaarlijks aan en maakt op basis daarvan een raming
    van alle onderhoudskosten voor het betreffende jaar. Tussentijds kan het
    werkplan alleen worden aangepast door middel van een wijziging krachtens
    artikel 13.
  7. Indien
    overeengekomen bevat het werkplan de datum van aanvang en oplevering van
    voorziene en beoogde opdrachten voor de uitvoering van preventieve en/of
    correctieve Onderhoudswerkzaamheden en/of andere werkzaamheden.
  8. De in lid
    7 genoemde opdrachten zullen op basis van het werkplan door de klant
    tenminste 1 maand van tevoren schriftelijk worden verstrekt. Opdrachten
    die niet in het werkplan staan worden ten minste 2 maanden van tevoren
    schriftelijk verstrekt. Voorafgaand aan de verstrekking van een opdracht
    heeft Hooymans BV zijn prijs daarvoor afgegeven.
  9. Bij de
    uitvoering van correctieve Onderhoudswerkzaamheden dient de klant vooraf
    schriftelijk een opdracht te verstrekken. Indien dit door omstandigheden
    niet mogelijk is, zal de opdracht achteraf worden verstrekt op basis van
    de door Hooymans BV werkelijk gemaakte kosten.
  10. Na
    voltooiing van de Onderhoudswerkzaamheden verzoekt Hooymans BV de klant om
    de opdracht voor voltooid te ondertekenen. Na ondertekening gelden de
    Onderhoudswerkzaamheden als opgeleverd.
  11. Indien
    dat uitdrukkelijk is overeengekomen zorgt Hooymans BV er voor dat op het
    terrein of de locatie waar de Onderhoudswerkzaamheden worden verricht één
    exemplaar van de technische informatie aanwezig is, dat deze stukken op
    alle redelijke tijdstippen kunnen worden geraadpleegd en dat de ‘As Built’
    situatie van de uitgevoerde Onderhoudswerkzaamheden daarin is verwerkt
    tegen een in de Overeenkomst vastgelegde vergoeding.
  12. Indien de
    prestaties, bedrijfszekerheid en onderhoudbaarheid van de installatie dit
    eisen of de regels als genoemd in artikel 3 lid 7 dit voorschrijven
    informeert Hooymans BV de klant omtrent te nemen maatregelen. De klant kan
    door middel van een wijziging krachtens artikel 13 Hooymans BV de
    noodzakelijke constructiewijziging dan wel andere (projectmatige)
    werkzaamheden separaat opdragen.
  13. Hooymans
    BV stelt de klant tevoren in kennis van het tijdstip waarop de
    Onderhoudswerkzaamheden zullen worden verricht. Worden de Werkzaamheden
    niet op het afgesproken tijdstip verricht en is dit Hooymans BV niet toe
    te rekenen, dan heeft hij recht op termijnverlenging en/of
    kostenvergoeding krachtens artikel 12.
  14. Indien
    dat uitdrukkelijk is overeengekomen, draagt Hooymans BV er zorg voor dat
    Storingen gedurende 24 uur per dag en zeven dagen per week op een bekend
    gemaakt meldpunt kunnen worden gemeld.
  15. Onverminderd
    het bepaalde in lid 9 zal Hooymans BV zich naar vermogen inspannen om
    spoedeisende Storingen na opdracht van de klant binnen 24 uur na de
    melding ervan op te heffen, tenzij een andere termijn is overeengekomen.
    De overige Storingen worden waar mogelijk in de normale werktijden van Hooymans
    BV verholpen.
  16. Hooymans
    BV zal de Onderhoudswerkzaamheden uitvoeren gedurende de onderhoudsperiode
    die in de Overeenkomst is vastgelegd, bij gebreke waarvan een periode van
    één jaar geldt.
  17. De
    onderhoudsperiode wordt telkenmale stilzwijgend voor de oorspronkelijke
    periode verlengd, tenzij een van de partijen de Overeenkomst schriftelijk
    beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het
    einde van de betreffende periode.
  18. De door Hooymans
    BV uitgevoerde Onderhoudswerkzaamheden worden verrekend volgens de in de
    Overeenkomst vastgelegde tarieven, eenheidsprijzen of als vaste prijs die
    jaarlijks worden geïndexeerd volgens de risicoregeling
    installatietechniek, tenzij iets anders is overeengekomen.
  19. Betaling
    van de vergoedingen vindt plaats binnen 2 weken na de datum van de
    betreffende factuur.
  20. Opzegging
    van de Overeenkomst door de klant krachtens artikel 11 lid 6 vereist een
    schriftelijke kennisgeving. Bij opzegging van de hele Overeenkomst dient
    de klant een opzegtermijn van ten minste 6 maanden in acht te nemen en bij
    opzegging van een opdracht tot uitvoering van Onderhoudswerkzaamheden een
    opzegtermijn van ten minste 1 maand.

*Risicoregeling installatietechniek

Verrekening loonkostenwijzigingen: (L2-L1)/L1 x 100%=…%

L1: loonniveau per datum aanbod;

L2: loonniveau per datum wijziging.

Loonniveau: CBS-Index CAO-lonen per uur inclusief bijzondere beloningen,
reeks bouwnijverheid.

 

Verrekening materiaalprijzen: (M2-M1)/M1 x 100%=…%

M1: prijsindexcijfer per datum aanbod;

M2: prijsindexcijfer per datum wijziging.

Prijsindexcijfer: de door de Commissie Risicoregeling Woning- en
Utiliteitsbouw vastgestelde materiaalindex.